Eksploatacja pojazdu szynowego czy automatyki SRK odbywa się na kolei w ekstremalnych warunkach, jakimi są skrajne temperatury, silne wstrząsy i wibracje, duże różnice wilgotności, częste przechodzenie przez punkt rosy. Dla sprawnego i bezpiecznego działania kolei niezbędne są komponenty najwyższej jakości, które są w stanie znieść trudne warunki pracy.
Co więcej, elektryfikacja transportu kolejowego to wielkie prądy rozruchowe, przepięcia i silne zakłócenia elektromagnetyczne, które nie mogą wpływać na wrażliwe urządzenia elektroniczne w systemach sterowania i automatyki, w tym sterowniki, komputery, wyświetlacze, routery, switche itp.
Sprawdzonym rozwiązaniem zabezpieczenia stabilnego zasilania dla urządzeń elektronicznych na kolei jest stosowanie przetwornic, które stabilizują zmienne warunki sieci na wejściu. Co więcej, przetwornica z wysokim poziomem ochrony przeciwprzepięciowej zabezpiecza zasilane urządzenia przed zniszczeniem wywołanym np. przebiciem. Napięcie w pantografie wynosi w Polsce w sieciach PKP 3kV, a napięcie sieci pokładowej lokomotyw w większości taboru to 24VDC i 110VDC.
Wysokie wymagania odnośnie przetwornic obejmują także minimalizację zakłóceń jakich źródłem może być potencjalnie sama przetwornica. Zasilacz impulsowy z samej zasady działania to przebiegi impulsowe, a więc potencjalne źródło zakłóceń, które na kolei nie mogą zakłócać działania systemów odpowiedzianych za bezpieczeństwo.
Zadaniem filtrów EMC jest eliminacja zakłóceń, które poprzez sieć zasilaniową mogą negatywnie oddziaływać na urządzenia elektroniczne.
Firma Aimtec w oparciu o bogate wieloletnie doświadczenie w projektowaniu oraz produkcji przetwornic i zasilaczy dla najbardziej wymagających branż, opracowała szereg propozycji dedykowanych kolejom.
Zarówno dla napięcia pokładowego 110V jak i 24V, z podziałem na moce od 15W aż do 250W, zaawansowane przetwornice DC/DC przeznaczone dla transportu kolejowego produkcji Aimtec są godne szerokiego stosowania.
Jednym z głównych wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć inżynierowie projektujący dla przemysłu kolejowego, są ekstremalne temperatury. Przetwornice Aimtec nie tylko są w stanie pracować w szerokim zakresie tych temperatur, ale również zostały tak zaprojektowane, aby zachować swoją wydajność i stabilność niezależnie od warunków. Budowa mechaniczna przetwornicy musi chronić ją przed wstrząsami, wibracjami czy wilgotnością, które są nieuniknione w dynamicznym środowisku kolejowym. W środowisku kolejowym, gdzie pociągi przemieszczają się z dużą prędkością i napotykają nierówności torów, odporność na wstrząsy jest kluczowa.
Napięcie zasilania jest podstawowym parametrem, który musi zostać uwzględniony przy wyborze komponentów Power Solutions. W przypadku pojazdów kolejowych najczęściej występuje napięcie pokładowe 100VDC i 24VDC. Zakres napięcia wejściowego dla przetwornic Aimtec dedykowanych branży kolejowej nie jest przypadkowy, ponieważ pokrywa się z napięciem pokładowym.
Wśród modeli przetwornic, Aimtec proponuje takie, które są w stanie pokryć oba zakresy napięcia. To duże uproszczenie eksploatacyjne, gdyż tą samą przetwornicą można zapewnić zasilanie zarówno z obwodów 110VDC, jak i 24VDC.
Co więcej, zakres napięcia wejściowego jest istotnie szerszy i dla wybranych modeli obejmuje napięcie od 16VDC do nawet 160VDC, gdyż odchylenia od wartości nominalnych na kolei są powszechne.
Dzięki takiemu elastycznemu podejściu, przetwornice Aimtec doskonale wpisują się w potrzeby branży, umożliwiając ich bezproblemową integrację z już istniejącymi systemami zasilania. To nie tylko upraszcza proces instalacji, ale także obniża koszty, eliminując potrzebę zakupu dodatkowych adapterów czy konwerterów.
Jednak to nie tylko szeroki dopuszczalny zakres napięcia wejściowego decyduje o bezawaryjnej pracy przetwornicy.
W propozycjach Aimtec, dedykowanych kolejom, znajdziemy wysoką izolację. Odporność na przepięcia do nawet 4kV zabezpieczają urządzenia zasilane przez przetwornice i zasilacze Aimtec przed uszkodzeniem w wyniku awarii polegającej na przebiciu od strony sieci zasilania.
W sieciach zasilania w Polsce spotykamy napięcie 3kVDC i takie właśnie napięcie przekazywane jest przez pantograf do składu/lokomotywy.
Spośród przetwornic Aimtec dedykowanych kolei uwagę zwraca AM25EUW-ZK.
Seria przetwornic AM25EUW-ZK wyróżnia się niezwykle szerokim zakresem napięcia wejściowego, który wynosi od 16 do 160VDC. Dzięki temu jest ona wyjątkowo elastyczna i zdolna do współpracy zarówno z siecią pokładową 24VDC, jak i 110VDC. Dodatkowo, przetwornica została zaprojektowana tak, by sprostać skrajnym temperaturom pracy, które wahają się od -40°C aż do +100°C, co gwarantuje jej bezawaryjne działanie w ekstremalnych warunkach klimatycznych.
Właśnie zdolność do pracy w wysokiej temperaturze rozpoznać można po unikalnym designie obudowy, gdzie uwagę przykuwa budowa radiatora typu pin-fin, co pozwoliło uzyskać najwyższą sprawność rozpraszania ciepła.
Przetwornica AM25EUW-ZK jest również wyposażona w funkcje sterowania on/off, które można obsłużyć zwykłym elektromechanicznym wyłącznikiem.
Aimtec w swojej ofercie posiada także Filtr EMC AMFW72-PL, który stanowi ważne uzupełnienie w gamie produktów firmy, przeznaczonych dla branży kolejowej. Filtr został zaprojektowany z myślą o silnych zakłóceniach występujących w sieciach zasilaniowych na kolei zapewniając skuteczną ochronę przed zakłóceniami elektromagnetycznymi.
Polecamy uwadze serie przetwornic Aimtec dla napięcia pokładowego 110VDC.
Seria | Moc | Napięcie wejściowe | Napięcie wyjściowe V | Izolacja | Zakres temperaturowy pracy |
AM15EW-NZ | 10W | 40-160VDC | 3,5,12,15,24 | 2250V | -40°C do +85°C |
AM25EUW-ZK* | 25W | 16-160VDC | 5,12,15,24 | 3000V | -40°C do +100°C |
AM50QB-JZ | 37,5W | 43-160VDC | 3,5,12,15,24,48 | 3000V | -40°C do +105°C |
AM40EW-NZ |
40W | 40-160VDC | 3,5,12,15,24,48 | 3000V | -40°C do +85°C |
AM75QB-JZ |
56,2W | 43-160VDC | 3,5,12,15,24,48 | 3000V | -40°C do +105°C |
AM100QB-JZ |
75W | 43-160VDC | 3,5,12,15,24,48 | 3000V | -40°C do +105°C |
AM150HB-JZ |
120W | 43-160VDC | 5,12,15,24,48 | 3000V | -40°C do +105°C |
AM250HB-JZ |
200W | 40-160VDC | 3,5,12,15,24,48,54 | 3000V | -40°C do +105°C |
AM250ST-NZ |
200W | 43-160VDC | 5,12,15,24,48 | 3000V | -40°C do +105°C |
AM25EUW* |
25W | 16-160VDC | 12 | 3000V | -40°C do +100°C |
Poniżej znajdą Państwo szereg przetwornic przewidzianych dla sieci pokładowej 24V.
Seria | Moc | Napięcie wejściowe | Napięcie wyjściowe V | Izolacja | Zakres temperaturowy pracy |
AM6CW-NZ | 6W | 18-75VDC | 3,5,9,12,15,24 | 2250V | -40°C do +85°C |
AM8TW-Z | 8W | 13-75VDC | 3,5,12,15 | 3000V | -40°C do +85°C |
AM10EW-NZ | 10W | 18-75VDC | 3,5,9,12,15,24 | 2250V | -40°C do +85°C |
AM20CWR-ZK | 20W | 13-70VDC | 3,5,12,15 | 3000V | -40°C do +100°C |
AM20EW-NZ | 20W | 18-75VDC | 3,5,2,9,12,15,24 | 2250V | -40°C do +85°C |
AM25EUW-ZK | 25W | 16-160VDC | 5,12,15,24 | 3000V | -40°C do +100°C |
AM75QB-NZ | 75W | 18-75VDC | 5,12,15,24,48 | 2250V | -40°C do +85°C |
AM100QB-NZ | 100W | 18-75VDC | 5,12,15,24,28,48 | 2250V | -40°C do +85°C |
AM150QB-NZ | 150W | 18-75VDC | 5,12,15,24,48 | 2250V | -40°C do +85°C |
AM200QB-NZ | 200W | 18-75VDC | 5,12,15,24,48 | 2250V | -40°C do +85°C |
Zapoznaj się ze szkoleniem dotyczącym projektowania układów zasilania w pojazdach szynowych.
W zaledwie 15 minut dowiesz się, jak stosować filtry i przetwornice w obwodach zapewniających bezpieczeństwo w aspekcie zasilania. W szkoleniu znajdziesz także wiele odnośników do wymagań EN50155 oraz praktycznych propozycji, schematów i wskazówek odnośnie wyboru konkretnych serii, zależnie od potrzeb aplikacji.
Branża kolejowa to nie tylko pojazdy szynowe. Choć zasilania w lokomotywach, wagonach osobowych czy składach stawia najwyższe wymagania, to nie można zapominać o automatyce SRK do sterowania ruchem kolejowym, urządzeniach do komunikacji i transmisji danych, ale i szeregu urządzeń elektronicznych w systemach informacji pasażerskiej, biletomatach czy maszynach vendingowych montowanych na dworcach.
Aimtec oferuje pełne spektrum rozwiązań, wpisując się w trendy wykorzystywania alternatywnych źródeł energii, jak napięcie w ogniwach fotowoltaicznych, aby wyjść naprzeciw współczesnym wymaganiom energooszczędności.
Poznaj wszystkie propozycje Aimtec, zawierające przetwornice od kilku Watów do niemal kiloWata.
Serdecznie zapraszamy na targi TRAKO, które odbędą się 19-22.09 września w Gdańsku w halach AmberExpo. To największe w Europie targi branży transportowej. Tradycyjnie targi stanowią wyjątkową okazję do zapoznania się z najnowszymi technologiami i innowacyjnymi rozwiązaniami w dziedzinie transportu kolejowego. Będziemy mieli przyjemność uczestniczyć w tym wydarzeniu, prezentując nasze produkty na stoisku numer 49.
Nasi eksperci chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania dotyczące naszych produktów oraz doradzą w wyborze najbardziej odpowiednich rozwiązań dla Państwa indywidualnych potrzeb, w szczególności z oferty Aimtec. Nasi inżynierowie czekają na kontakt pod adresem e-mail: powersolutions[at]jm.pl
Osoby, które zadeklarują swoją obecność na targach TRAKO poprzez zgłoszenie uczestnictwa na adres mailowy targi[at]jm.pl, otrzymają od nas wyjątkowy prezent podczas wizyty na naszym stoisku.
Osoby, które zamierzają zgłębiać wiedzę o ofercie Aimtec samodzielnie zapraszamy do założenia nieodpłatnego konta na Portalu zakupowym B2B, gdzie znajdą Państwo dalszą informację techniczną, ceny, dostępność itp.>>
Portal B2B umożliwia: