JM Logo
Wróć

Jak w praktyce działają trackery Abeeway - poznaj wynik testu w województwie śląskim w oparciu o sieć Helium

2022-07-13

Liczba lokalizatorów w ciągu najbliższych 5 lat osiągnie 28 milionów sztuk. To wielka liczba, wydawałaby się, że przesadzona, jeśli jednak przyjmiemy, że w Europie i Ameryce Północnej liczebność trackerów przekroczyła już 11 milionów, to okazuje się, że przy bardzo ostrożnych szacunkach wzrostu o 20% rocznie, stan 28 milionów urządzeń na koniec 2027 roku wydaje się bardzo prawdopodobny. 

Jak podaje raport Consumer Asset Tracking przy liczbie samych pojazdów wynoszącej 500 milionów - nawet bez regulacji prawnych obowiązkowo wdrażających system eCall w nowych pojazdach – spodziewany jest rozwój tego segmentu do kwoty 3,7 mld USD w 2026 (z 1,4 mld w 2021). 

Szczególne miejsce w dynamice rozwoju zajmują technologie LPWAN (LowPowerWAN), które reprezentują trackery oparte o połączenie technologii GPS z LoRaWAN, dostępne także w ofercie JM elektronik. 

W ostatnim czasie dużo miejsca poświęciliśmy przemysłowym>> i personalnym>> lokalizatorom Abeeway (Actility) przedstawiając szereg możliwych scenariuszy ich zastosowania. 

Trackery Abeeway (Actility) z oferty JM elektronik posiadają dwa odbiorniki GPS, jeden z profilem energooszczędnym, a drugi precyzyjny (GLONASS).  

Do zalet połączenia technologii GPS i LoRaWAN należy możliwość pracy na jednym ładowaniu (jednym komplecie ogniw) przez wiele miesięcy, a wręcz wiele lat. Wynika to z faktu, że największym konsumentem energii w technologiach śledzenia opartych na GPS+GSM jest komunikacja z wykorzystaniem sieci komórkowej. 

Dodatkowo należy podkreślić, że sieć GSM jest nie wszędzie dostępna oraz może być relatywnie łatwo zakłócana. W Unii Europejskiej kupowanie, posiadanie i sprzedawanie urządzeń do „zakłócania” GSM jest legalne. Nielegalne jest ich używanie, co jednak nie przeszkadza przestępcom chcącym obrabować nieruchomość czy ukraść pojazd. 

Transmisja LoRa jest o wiele trudniejsza do zakłócenia, co zwiększa możliwości jej zastosowania w połączeniu z GPS we wszelkich technologiach, których zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa mienia. 

Sieć LoRaWAN można bardzo łatwo zbudować, także w miejscach z niedostępnym sygnałem GSM, korzystając z alternatywnych źródeł dostępu do Internetu, jak chociażby Starlink od Elona Muska, co pozwala służbom mundurowym na szybkie zbudowanie sieci adhoc podczas akcji specjalnych czy ratunkowych, gdzie w wyniku katastrof komunikacja GSM może ulec zatrzymaniu. 

Ten właśnie projekt – Helium (LongFi) - w ramach którego działa już na świecie blisko milion hotspotów ma kluczowe znaczenie w rozpowszechnieniu się technologii GPS+LoRaWAN. 

To właśnie dostępność otwartej sieci pozwala swobodnie korzystać z dobrodziejstw połączenia technologii LoRaWAN i GPS do śledzenia pojazdów. 

WYSIWYG - HeliumTracker1.png

 

Testy w Polsce 

W Polsce coraz dynamiczniej rozwija się sieć LoRaWAN, choć analizując pokrycie widać, że naszemu krajowi, w porównaniu z sąsiednimi Niemcami, Czechami, oddalonymi bardziej Węgrami, czy nawet Rumunią, brakuje jeszcze obszarów do pełnego pokrycia siecią Helium.

WYSIWYG - HeliumTracker2.png

Jednocześnie warto podkreślić, że niemal wszystkie miasta znajdują się w zasięgu, a aglomeracje „świecą się wręcz na zielono”.  

WYSIWYG - HeliumTracker2.png

Jak w praktyce wypadły nasze testy lokalizatorów Abeeway (Acitility)? Analizując powyższą mapę zasięgu Helium można stwierdzić, że obszar Górnego Śląska, gdzie znajduje się siedziba firmy JM elektronik jest w znaczącym stopniu pokryty zasięgiem sieci. Jak ta infrastruktura radzi sobie w potencjalnie komercyjnych projektach?

 

Przygotowanie do testów – wybór trasy i lokalizatora 

WYSIWYG - HeliumTracker4.png

Do testów wykorzystaliśmy Industrial Tracker producenta Abeeway (Actility)>> . Jest to tracker GPS wykonany z myślą o zastosowaniach przemysłowych, a więc w trudnych warunkach, posiadający wiele trybów pracy (m.in. wysyłanie lokalizacji co określony czas, wysyłanie lokalizacji tylko podczas ruchu, wysyłanie lokalizacji tylko z miejsca rozpoczęcia i zakończenia podróży). 

Na potrzeby naszych testów uruchomiliśmy tracker w trybie wysyłania lokalizacji co określony czas (2 minuty).  Podczas podróży lokalizator umieszczony był na siedzeniu pasażera. 

Trasa na jakiej odbywał się test - droga łącząca Gliwice i Piekary Śląskie na odcinku około 30 kilometrów, została wybrana ze względu na zróżnicowany przebieg, umożliwiający kontrolę pracy zarówno w gęstej, miejskiej i przemysłowej zabudowie, jak i przy jeździe z wyższą prędkością, poza terenem zabudowanym. 

 

Przebieg testu i wyniki 

Wyniki pomiarów z testu wykonanego na trasie Gliwice – Piekary Śląskie prezentujemy poniżej: 

WYSIWYG - HeliumTracker5.png

Wyniki z testu wykonanego na trasie powrotnej z Piekar Śląskich do Gliwic prezentuje się następująco: 

WYSIWYG - HeliumTracker6.png

Jak można zauważyć – pinezki na mapie pojawiły się w dość regularnych odstępach, co potwierdza pokrycie siecią Helium LoraWAN całej trasy. Na terenach zurbanizowanych, gdzie prędkość przejazdu była niższa, a odcinki pokonywane w odstępnie dwóch minut krótsze, zagęszczenie „pinezek” jest widocznie większe.  

Zidentyfikowaną podczas testów lukę porównaliśmy z mapą pokrycia ze strony explorer.helium.com gdzie okazało się, że jest to obwodnica, gdzie szybko poruszający się pojazd przez chwilę znajduje się poza zasięgiem sieci. 

WYSIWYG - HeliumTracker7.png

WYSIWYG - HeliumTracker8.png

Nakładając trasę na mapę zasięgu Helium uzyskujemy obraz, z którego można odczytać, że nasz pojazd wielokrotnie częściej był w zasięgu sieci LoRaWAN, jak uwidocznione „pinezki”. W tym momencie warto przypomnieć, że lokalizator miał przesyłać lokalizację co 2 minuty, a nie za każdym razem, gdy znajdzie się w zasięgu sieci. 

Wystarczy więc zmienić parametry pracy trackera, by mieć bardzo precyzyjne informacje o lokalizacji w zasadzie na całej testowanej trasie. 

WYSIWYG - HeliumTracker9.png

 

Podsumowanie 

Analiza pokonanej trasy i zasięgu sieci Helium pozwala wnioskować, że technologia lokalizacji oparta na GPS+LoRaWAN spełnia funkcjonalne wymagania stawiane urządzeniom lokalizacyjnym. Mamy świadomość stale zwiększającego się pokrycia zasięgiem w całej Europie i nie tylko. Tam gdzie dziś nie ma zasięgu, w niedalekiej przyszłości z pewnością takowy się pojawi i prezentowane przez nas "luki" na mapie przestaną się pojawiać.

Tracker producenta Abeeway z wysoką precyzją określał swoją lokalizację (wręcz do 1 metra) i informacja o niej była wysyłana zgodnie z zaplanowanym harmonogramem (co dwie minuty) ze skutecznością zasięgu przekraczającą 95%.

WYSIWYG - HeliumTracker10.pngJak sprawdzić praktyczny zasięg sieci LoRaWAN? 

Jeśli zastanawiają się Państwo jak w praktyce sprawdzić lub jak zwiększyć zasięg budowanej przez siebie sieci LoRaWAN z wykorzystaniem zewnętrznej anteny, zapraszamy do lektury raportu z przebiegu innego przeprowadzonego przez nas testu terenowego>>  

WYSIWYG - HeliumTracker11.png

W ciągłej sprzedaży w Portalu B2B, oprócz trackerów Abeeway (Actility) znajdą Państwo także gateways do budowy i testów sieci LoRaWAN od największego europejskiego producenta, a strategicznego partnera JM elektronik: firmy Kerlink. 

Szczególnej uwadze rekomendujemy bramy certyfikowane na współpracę z siecią Helium, zarówno w wersji zewnętrznej (outdoor) Wirnet iStation jak i wersji wewnętrznej (indoor) iFemotcell i iFemotcell-evolution. 

Technologiczną przewagą gateways Kerlink jest utrzymywanie wspólnego jądra na wszystkich rodzajach stacji, dzięki czemu można mieć pewność, że testy konkretnej aplikacji wykonane na jednej bramie będą w pełni współmierne dla wszystkich gateways. 

Jedynie od uwarunkowań projektu zależy, czy zbudowana sieć LoRaWAN ma być elementem sieci otwartej (jak w przypadku Helium) czy też zamkniętej (jak ma to miejsce w projektach smart metering w przedsiębiorstwach wodno-kanalizacyjnych Polsce) 

Pod linkiem znajdą Państwo więcej informacji o rozwiązaniach Kerlink z oferty JM elektronik>>

 

Do Państwa dyspozycji stawiamy nasz zespół inżynierów aplikacyjnych wyspecjalizowanych w technologiach wireless, w szczególności LoRaWAN. 

Zainteresowane osoby zapraszamy do kontaktu bezpośredniego pod adresem email wireless[at]jm.pl lub do założenia bezpłatnego konta w Portalu B2B. 

Rejestracja możliwa pod linkiem>> 

Oprócz promocji, użytkownicy Portalu zakupowego B2B dodatkowo będą w pierwszej kolejności informowani o wspólnych akcjach promocyjnych i marketingowych. Portal B2B umożliwia również: 

  • wgląd w asortyment wraz z informacjami o oferowanych produktach, zdjęciami, kartami katalogowymi, informacjami o produktach podobnych czy powiązanych,  
  • składania zapytań ofertowych,  
  • podgląd stanów magazynowych, 
  • uzyskania informacji o przewidywanym czasie oczekiwania na produkt, 
  • sprawdzenia potwierdzonej daty najbliższej dostawy interesującego asortymentu, 
  • zamawiania produktów, 
  • podglądu we wszystkie oferty, zamówienia, faktury i płatności firmy, 
  • założenia subkont dla pracowników z możliwością ustanowienia ograniczonego dostępu do oferowanych modułów,  
  • korzystanie z udostępnianej w kanale B2B bazy wiedzy, internetowych szkoleń i przewodników oraz zarządzanie zgodą na otrzymywanie newslettera, 
  • dokonanie zgłoszenia reklamacyjnego oraz sprawdzenie statusu reklamacji, 
  • sprawdzenie numeru WZ i numer listu przewozowego, 
  • DARMOWĄ wysyłkę! 
Ozdobna grafika stopki
System B2B by

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego sklepu do indywidualnych potrzeb klientów. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego sklepu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że bedą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej polityce prywatności