Liczba lokalizatorów w ciągu najbliższych 5 lat osiągnie 28 milionów sztuk. To wielka liczba, wydawałaby się, że przesadzona, jeśli jednak przyjmiemy, że w Europie i Ameryce Północnej liczebność trackerów przekroczyła już 11 milionów, to okazuje się, że przy bardzo ostrożnych szacunkach wzrostu o 20% rocznie, stan 28 milionów urządzeń na koniec 2027 roku wydaje się bardzo prawdopodobny.
Jak podaje raport Consumer Asset Tracking przy liczbie samych pojazdów wynoszącej 500 milionów - nawet bez regulacji prawnych obowiązkowo wdrażających system eCall w nowych pojazdach – spodziewany jest rozwój tego segmentu do kwoty 3,7 mld USD w 2026 (z 1,4 mld w 2021).
Szczególne miejsce w dynamice rozwoju zajmują technologie LPWAN (LowPowerWAN), które reprezentują trackery oparte o połączenie technologii GPS z LoRaWAN, dostępne także w ofercie JM elektronik.
W ostatnim czasie dużo miejsca poświęciliśmy przemysłowym>> i personalnym>> lokalizatorom Abeeway (Actility) przedstawiając szereg możliwych scenariuszy ich zastosowania.
Trackery Abeeway (Actility) z oferty JM elektronik posiadają dwa odbiorniki GPS, jeden z profilem energooszczędnym, a drugi precyzyjny (GLONASS).
Do zalet połączenia technologii GPS i LoRaWAN należy możliwość pracy na jednym ładowaniu (jednym komplecie ogniw) przez wiele miesięcy, a wręcz wiele lat. Wynika to z faktu, że największym konsumentem energii w technologiach śledzenia opartych na GPS+GSM jest komunikacja z wykorzystaniem sieci komórkowej.
Dodatkowo należy podkreślić, że sieć GSM jest nie wszędzie dostępna oraz może być relatywnie łatwo zakłócana. W Unii Europejskiej kupowanie, posiadanie i sprzedawanie urządzeń do „zakłócania” GSM jest legalne. Nielegalne jest ich używanie, co jednak nie przeszkadza przestępcom chcącym obrabować nieruchomość czy ukraść pojazd.
Transmisja LoRa jest o wiele trudniejsza do zakłócenia, co zwiększa możliwości jej zastosowania w połączeniu z GPS we wszelkich technologiach, których zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa mienia.
Sieć LoRaWAN można bardzo łatwo zbudować, także w miejscach z niedostępnym sygnałem GSM, korzystając z alternatywnych źródeł dostępu do Internetu, jak chociażby Starlink od Elona Muska, co pozwala służbom mundurowym na szybkie zbudowanie sieci adhoc podczas akcji specjalnych czy ratunkowych, gdzie w wyniku katastrof komunikacja GSM może ulec zatrzymaniu.
Ten właśnie projekt – Helium (LongFi) - w ramach którego działa już na świecie blisko milion hotspotów ma kluczowe znaczenie w rozpowszechnieniu się technologii GPS+LoRaWAN.
To właśnie dostępność otwartej sieci pozwala swobodnie korzystać z dobrodziejstw połączenia technologii LoRaWAN i GPS do śledzenia pojazdów.
W Polsce coraz dynamiczniej rozwija się sieć LoRaWAN, choć analizując pokrycie widać, że naszemu krajowi, w porównaniu z sąsiednimi Niemcami, Czechami, oddalonymi bardziej Węgrami, czy nawet Rumunią, brakuje jeszcze obszarów do pełnego pokrycia siecią Helium.
Jednocześnie warto podkreślić, że niemal wszystkie miasta znajdują się w zasięgu, a aglomeracje „świecą się wręcz na zielono”.
Jak w praktyce wypadły nasze testy lokalizatorów Abeeway (Acitility)? Analizując powyższą mapę zasięgu Helium można stwierdzić, że obszar Górnego Śląska, gdzie znajduje się siedziba firmy JM elektronik jest w znaczącym stopniu pokryty zasięgiem sieci. Jak ta infrastruktura radzi sobie w potencjalnie komercyjnych projektach?
Do testów wykorzystaliśmy Industrial Tracker producenta Abeeway (Actility)>> . Jest to tracker GPS wykonany z myślą o zastosowaniach przemysłowych, a więc w trudnych warunkach, posiadający wiele trybów pracy (m.in. wysyłanie lokalizacji co określony czas, wysyłanie lokalizacji tylko podczas ruchu, wysyłanie lokalizacji tylko z miejsca rozpoczęcia i zakończenia podróży).
Na potrzeby naszych testów uruchomiliśmy tracker w trybie wysyłania lokalizacji co określony czas (2 minuty). Podczas podróży lokalizator umieszczony był na siedzeniu pasażera.
Trasa na jakiej odbywał się test - droga łącząca Gliwice i Piekary Śląskie na odcinku około 30 kilometrów, została wybrana ze względu na zróżnicowany przebieg, umożliwiający kontrolę pracy zarówno w gęstej, miejskiej i przemysłowej zabudowie, jak i przy jeździe z wyższą prędkością, poza terenem zabudowanym.
Wyniki pomiarów z testu wykonanego na trasie Gliwice – Piekary Śląskie prezentujemy poniżej:
Wyniki z testu wykonanego na trasie powrotnej z Piekar Śląskich do Gliwic prezentuje się następująco:
Jak można zauważyć – pinezki na mapie pojawiły się w dość regularnych odstępach, co potwierdza pokrycie siecią Helium LoraWAN całej trasy. Na terenach zurbanizowanych, gdzie prędkość przejazdu była niższa, a odcinki pokonywane w odstępnie dwóch minut krótsze, zagęszczenie „pinezek” jest widocznie większe.
Zidentyfikowaną podczas testów lukę porównaliśmy z mapą pokrycia ze strony explorer.helium.com gdzie okazało się, że jest to obwodnica, gdzie szybko poruszający się pojazd przez chwilę znajduje się poza zasięgiem sieci.
Nakładając trasę na mapę zasięgu Helium uzyskujemy obraz, z którego można odczytać, że nasz pojazd wielokrotnie częściej był w zasięgu sieci LoRaWAN, jak uwidocznione „pinezki”. W tym momencie warto przypomnieć, że lokalizator miał przesyłać lokalizację co 2 minuty, a nie za każdym razem, gdy znajdzie się w zasięgu sieci.
Wystarczy więc zmienić parametry pracy trackera, by mieć bardzo precyzyjne informacje o lokalizacji w zasadzie na całej testowanej trasie.
Analiza pokonanej trasy i zasięgu sieci Helium pozwala wnioskować, że technologia lokalizacji oparta na GPS+LoRaWAN spełnia funkcjonalne wymagania stawiane urządzeniom lokalizacyjnym. Mamy świadomość stale zwiększającego się pokrycia zasięgiem w całej Europie i nie tylko. Tam gdzie dziś nie ma zasięgu, w niedalekiej przyszłości z pewnością takowy się pojawi i prezentowane przez nas "luki" na mapie przestaną się pojawiać.
Tracker producenta Abeeway z wysoką precyzją określał swoją lokalizację (wręcz do 1 metra) i informacja o niej była wysyłana zgodnie z zaplanowanym harmonogramem (co dwie minuty) ze skutecznością zasięgu przekraczającą 95%.
Jeśli zastanawiają się Państwo jak w praktyce sprawdzić lub jak zwiększyć zasięg budowanej przez siebie sieci LoRaWAN z wykorzystaniem zewnętrznej anteny, zapraszamy do lektury raportu z przebiegu innego przeprowadzonego przez nas testu terenowego>>
W ciągłej sprzedaży w Portalu B2B, oprócz trackerów Abeeway (Actility) znajdą Państwo także gateways do budowy i testów sieci LoRaWAN od największego europejskiego producenta, a strategicznego partnera JM elektronik: firmy Kerlink.
Szczególnej uwadze rekomendujemy bramy certyfikowane na współpracę z siecią Helium, zarówno w wersji zewnętrznej (outdoor) Wirnet iStation jak i wersji wewnętrznej (indoor) iFemotcell i iFemotcell-evolution.
Technologiczną przewagą gateways Kerlink jest utrzymywanie wspólnego jądra na wszystkich rodzajach stacji, dzięki czemu można mieć pewność, że testy konkretnej aplikacji wykonane na jednej bramie będą w pełni współmierne dla wszystkich gateways.
Jedynie od uwarunkowań projektu zależy, czy zbudowana sieć LoRaWAN ma być elementem sieci otwartej (jak w przypadku Helium) czy też zamkniętej (jak ma to miejsce w projektach smart metering w przedsiębiorstwach wodno-kanalizacyjnych Polsce)
Pod linkiem znajdą Państwo więcej informacji o rozwiązaniach Kerlink z oferty JM elektronik>>
Do Państwa dyspozycji stawiamy nasz zespół inżynierów aplikacyjnych wyspecjalizowanych w technologiach wireless, w szczególności LoRaWAN.
Zainteresowane osoby zapraszamy do kontaktu bezpośredniego pod adresem email wireless[at]jm.pl lub do założenia bezpłatnego konta w Portalu B2B.
Rejestracja możliwa pod linkiem>>
Oprócz promocji, użytkownicy Portalu zakupowego B2B dodatkowo będą w pierwszej kolejności informowani o wspólnych akcjach promocyjnych i marketingowych. Portal B2B umożliwia również: