Liczba lokalizatorów w ciągu najbliższych 5 lat osiągnie 28 milionów sztuk. To wielka liczba, wydawałaby się, że przesadzona, jeśli jednak przyjmiemy, że w Europie i Ameryce Północnej liczebność trackerów przekroczyła już 11 milionów, to okazuje się, że przy bardzo ostrożnych szacunkach wzrostu o 20% rocznie, stan 28 milionów urządzeń na koniec 2027 roku wydaje się bardzo prawdopodobny.
Jak podaje raport Consumer Asset Tracking przy liczbie samych pojazdów wynoszącej 500 milionów - nawet bez regulacji prawnych obowiązkowo wdrażających system eCall w nowych pojazdach – spodziewany jest rozwój tego segmentu do kwoty 3,7 mld USD w 2026 (z 1,4 mld w 2021).
Szczególne miejsce w dynamice rozwoju zajmują technologie LPWAN (LowPowerWAN), które reprezentują trackery oparte o połączenie technologii GPS z LoRaWAN, dostępne także w ofercie JM elektronik.
W ostatnim czasie dużo miejsca poświęciliśmy przemysłowym>> i personalnym>> lokalizatorom Abeeway (Actility) przedstawiając szereg możliwych scenariuszy ich zastosowania.
Trackery Abeeway (Actility) z oferty JM elektronik posiadają dwa odbiorniki GPS, jeden z profilem energooszczędnym, a drugi precyzyjny (GLONASS).
Do zalet połączenia technologii GPS i LoRaWAN należy możliwość pracy na jednym ładowaniu (jednym komplecie ogniw) przez wiele miesięcy, a wręcz wiele lat. Wynika to z faktu, że największym konsumentem energii w technologiach śledzenia opartych na GPS+GSM jest komunikacja z wykorzystaniem sieci komórkowej.
Dodatkowo należy podkreślić, że sieć GSM jest nie wszędzie dostępna oraz może być relatywnie łatwo zakłócana. W Unii Europejskiej kupowanie, posiadanie i sprzedawanie urządzeń do „zakłócania” GSM jest legalne. Nielegalne jest ich używanie, co jednak nie przeszkadza przestępcom chcącym obrabować nieruchomość czy ukraść pojazd.
Transmisja LoRa jest o wiele trudniejsza do zakłócenia, co zwiększa możliwości jej zastosowania w połączeniu z GPS we wszelkich technologiach, których zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa mienia.
Sieć LoRaWAN można bardzo łatwo zbudować, także w miejscach z niedostępnym sygnałem GSM, korzystając z alternatywnych źródeł dostępu do Internetu, jak chociażby Starlink od Elona Muska, co pozwala służbom mundurowym na szybkie zbudowanie sieci adhoc podczas akcji specjalnych czy ratunkowych, gdzie w wyniku katastrof komunikacja GSM może ulec zatrzymaniu.
Ten właśnie projekt – Helium (LongFi) - w ramach którego działa już na świecie blisko milion hotspotów ma kluczowe znaczenie w rozpowszechnieniu się technologii GPS+LoRaWAN.
To właśnie dostępność otwartej sieci pozwala swobodnie korzystać z dobrodziejstw połączenia technologii LoRaWAN i GPS do śledzenia pojazdów.
![]()
W Polsce coraz dynamiczniej rozwija się sieć LoRaWAN, choć analizując pokrycie widać, że naszemu krajowi, w porównaniu z sąsiednimi Niemcami, Czechami, oddalonymi bardziej Węgrami, czy nawet Rumunią, brakuje jeszcze obszarów do pełnego pokrycia siecią Helium.
![]()
Jednocześnie warto podkreślić, że niemal wszystkie miasta znajdują się w zasięgu, a aglomeracje „świecą się wręcz na zielono”.
![]()
Jak w praktyce wypadły nasze testy lokalizatorów Abeeway (Acitility)? Analizując powyższą mapę zasięgu Helium można stwierdzić, że obszar Górnego Śląska, gdzie znajduje się siedziba firmy JM elektronik jest w znaczącym stopniu pokryty zasięgiem sieci. Jak ta infrastruktura radzi sobie w potencjalnie komercyjnych projektach?
![]()
Do testów wykorzystaliśmy Industrial Tracker producenta Abeeway (Actility)>> . Jest to tracker GPS wykonany z myślą o zastosowaniach przemysłowych, a więc w trudnych warunkach, posiadający wiele trybów pracy (m.in. wysyłanie lokalizacji co określony czas, wysyłanie lokalizacji tylko podczas ruchu, wysyłanie lokalizacji tylko z miejsca rozpoczęcia i zakończenia podróży).
Na potrzeby naszych testów uruchomiliśmy tracker w trybie wysyłania lokalizacji co określony czas (2 minuty). Podczas podróży lokalizator umieszczony był na siedzeniu pasażera.
Trasa na jakiej odbywał się test - droga łącząca Gliwice i Piekary Śląskie na odcinku około 30 kilometrów, została wybrana ze względu na zróżnicowany przebieg, umożliwiający kontrolę pracy zarówno w gęstej, miejskiej i przemysłowej zabudowie, jak i przy jeździe z wyższą prędkością, poza terenem zabudowanym.
Wyniki pomiarów z testu wykonanego na trasie Gliwice – Piekary Śląskie prezentujemy poniżej:
![]()
Wyniki z testu wykonanego na trasie powrotnej z Piekar Śląskich do Gliwic prezentuje się następująco:
![]()
Jak można zauważyć – pinezki na mapie pojawiły się w dość regularnych odstępach, co potwierdza pokrycie siecią Helium LoraWAN całej trasy. Na terenach zurbanizowanych, gdzie prędkość przejazdu była niższa, a odcinki pokonywane w odstępnie dwóch minut krótsze, zagęszczenie „pinezek” jest widocznie większe.
Zidentyfikowaną podczas testów lukę porównaliśmy z mapą pokrycia ze strony explorer.helium.com gdzie okazało się, że jest to obwodnica, gdzie szybko poruszający się pojazd przez chwilę znajduje się poza zasięgiem sieci.
![]()
![]()
Nakładając trasę na mapę zasięgu Helium uzyskujemy obraz, z którego można odczytać, że nasz pojazd wielokrotnie częściej był w zasięgu sieci LoRaWAN, jak uwidocznione „pinezki”. W tym momencie warto przypomnieć, że lokalizator miał przesyłać lokalizację co 2 minuty, a nie za każdym razem, gdy znajdzie się w zasięgu sieci.
Wystarczy więc zmienić parametry pracy trackera, by mieć bardzo precyzyjne informacje o lokalizacji w zasadzie na całej testowanej trasie.
![]()
Analiza pokonanej trasy i zasięgu sieci Helium pozwala wnioskować, że technologia lokalizacji oparta na GPS+LoRaWAN spełnia funkcjonalne wymagania stawiane urządzeniom lokalizacyjnym. Mamy świadomość stale zwiększającego się pokrycia zasięgiem w całej Europie i nie tylko. Tam gdzie dziś nie ma zasięgu, w niedalekiej przyszłości z pewnością takowy się pojawi i prezentowane przez nas "luki" na mapie przestaną się pojawiać.
Tracker producenta Abeeway z wysoką precyzją określał swoją lokalizację (wręcz do 1 metra) i informacja o niej była wysyłana zgodnie z zaplanowanym harmonogramem (co dwie minuty) ze skutecznością zasięgu przekraczającą 95%.
Jeśli zastanawiają się Państwo jak w praktyce sprawdzić lub jak zwiększyć zasięg budowanej przez siebie sieci LoRaWAN z wykorzystaniem zewnętrznej anteny, zapraszamy do lektury raportu z przebiegu innego przeprowadzonego przez nas testu terenowego>>
![]()
W ciągłej sprzedaży w Portalu B2B, oprócz trackerów Abeeway (Actility) znajdą Państwo także gateways do budowy i testów sieci LoRaWAN od największego europejskiego producenta, a strategicznego partnera JM elektronik: firmy Kerlink.
Szczególnej uwadze rekomendujemy bramy certyfikowane na współpracę z siecią Helium, zarówno w wersji zewnętrznej (outdoor) Wirnet iStation jak i wersji wewnętrznej (indoor) iFemotcell i iFemotcell-evolution.
Technologiczną przewagą gateways Kerlink jest utrzymywanie wspólnego jądra na wszystkich rodzajach stacji, dzięki czemu można mieć pewność, że testy konkretnej aplikacji wykonane na jednej bramie będą w pełni współmierne dla wszystkich gateways.
Jedynie od uwarunkowań projektu zależy, czy zbudowana sieć LoRaWAN ma być elementem sieci otwartej (jak w przypadku Helium) czy też zamkniętej (jak ma to miejsce w projektach smart metering w przedsiębiorstwach wodno-kanalizacyjnych Polsce)
Pod linkiem znajdą Państwo więcej informacji o rozwiązaniach Kerlink z oferty JM elektronik>>
Do Państwa dyspozycji stawiamy nasz zespół inżynierów aplikacyjnych wyspecjalizowanych w technologiach wireless, w szczególności LoRaWAN.
Zainteresowane osoby zapraszamy do kontaktu bezpośredniego pod adresem email wireless[at]jm.pl lub do założenia bezpłatnego konta w Portalu B2B.
Rejestracja możliwa pod linkiem>>
Oprócz promocji, użytkownicy Portalu zakupowego B2B dodatkowo będą w pierwszej kolejności informowani o wspólnych akcjach promocyjnych i marketingowych. Portal B2B umożliwia również:


