JM elektronik posiada w swojej ofercie lokalizatory geolokalizacyjne firmy Abeeway (Actility). Lokalizatory te charakteryzują się łącznością w technologii LoRaWAN, co pozwala wydłużyć ekstremalnie czas pracy na pojedynczym ładowaniu lub jednym komplecie ogniw. Głównym konsumentem w trackerach GPS pracujących w sieci GSM jest transmisja danych z wykorzystaniem sieci komórkowych. Za energooszczędnością trackerów Abeeway odpowiada w głównej mierze charakterystyka transmisji danych w sieci LoRaWAN.
LoRaWAN zapewnia łączność mierzoną w kilometrach a modulacja LoRa charakteryzuje się bardzo dobrą propagacją i odpornością na zakłócenia. Transmisja odbywa się w otwartym, nielicencjonowanym paśmie nie wymagającym ponoszenia opłat na rzecz operatorów telekomunikacyjnych.
Sieć LoRaWAN można zbudować w oparciu o własne Gateway przy wsparciu JM elektronik, gdzie nasza firma jest jednym z największych w Polsce popularyzatorów technologii LoRaWAN, lub w oparciu o wiedze szeroko dostępną w Internecie.
Kluczowym dostawcą Gateway w Europie w projektach Smart, w tym w Polsce, jest firma Kerlink z Francji. JM elektronik został wyróżniony tytułem wyłącznego dystrybutora w Polsce w wyniku odnoszonych sukcesów w sprzedaży i wdrożeniach, z prawem sprzedaży do Czech, Słowacji, Rumunii i Bułgarii.
Więcej informacji o rozwiązaniach Kerlink w różnych gałęziach przemysłu znajdą Państwo pod linkiem>>
Chcąc korzystać z sieci LoRaWAN nie jest konieczna nawet budowa własnej sieci. Bardzo popularny stał się także projekt sieci otwartej Helium, z której można korzystać nieodpłatnie dysponując wyłącznie trackerami. Więcej informacji o Helium znajdą Państwo pod linkiem>>
Także większość zamieszkałych rejonów w Polsce jest już objęta zasięgiem sieci Helium, opartej na LoRaWAN.
Przedsiębiorcy chcący połączyć geolokalizację ze zdobywaniem środków Helium (kryptowaluta HNT) mogą także taki projekt zrealizować.
Rekomendujemy ciekawe case study z wykrozystania sieci LoRaWAN zbudowanej w oparciu o Gateway Kerlink i trackery Abeeway w firmie Volvo:
Gdzie z większym uzasadnieniem jak trackery komunikujące się w sieci komórkowej warto stosować lokaliztory Abeeway (Actility)?
Śledzenie lokalizacji wagonów i kontenerów - wagony towarowe i kontenery pozbawione są zasilania, więc wielomiesięczna praca na jednym komplecie ogniw jest źródłem sukcesu w takim projekcie.
Ciągniki siodłowe, a nawet naczepy, posiadają własne źródło zasilania, jednakże nie zawsze są własnością firmy logistycznej, więc jeśli nie ma zgody na ingerencje w obwody elektryczne pojazdu to mechaniczne umieszczenie trackera Abeeway w pojeździe pozwala spełnić wymagania stawiane lokalizacji.
Gdy chcemy mieć pewność odnośnie miejsca lokalizacji przesyłki czy cennego przedmiotu, to wystarczy włożyć do niej lokalizator Abeeway (Actility). Istnieje bardzo wiele scenariuszy zastosowania takiego śledzenia, począwszy od transportu cennych obrazów, biżuterii, toksycznych lub promieniotwórczych substacji, aż do zapobiegania kradzieży uli z pszczelimi rodzinami.
Poza sezonem budowlanym czy wegetacyjnym, gdy maszyny nie wykonują pracy i są pozbawione zasilania, można je kontrolować dodatkowo, czy nie stają się przedmiotem kradzieży, a w przypadku kradzieży zlokalizować je.
Co prawda pojazdy te posiadają własne autonomiczne zasilanie, co pozwala na trasmisję danych o ich lokalizacji w sieci komórkowej bez obawy o utratę łączności w wyniku przerwy w zasilaniu, jednakże mogą operować w obszarach o braku zasięgu sieci komórkowej lub gdy sygnał GPS jest zakłócony (przemysł, miasta, celowe zakłócanie sygnału w wyniku przestępstwa).
Warto podkreślić, że technologia transmisji LoRaWAN jest stosowana coraz częściej w akcjach ratunkowych i w monitoringu systemów bezpieczeństwa, np. na otwartym morzu, gdyż budowa sieci LoRaWAN jest niezwykle szybka, tania i prosta – wystarczy rozstawić kilka Gateway w monitorowanym terenie. Sygnał transmisji LoRaWAN jest trudny do zakłócenia i bardzo trudny do wykrycia, ze względu na transmisję liczoną w milisekundach.
A nawet śledzenie wózków widłowych, pojazdów elektrycznych, hulajnóg czy rowerów miejskich.
Lokalizatory przemysłowe świetnie nadają się do umieszczenie ich np. w wagonach pociągu, ciężarówkach czy tez na pojazdach poruszających się po obiekcie produkcyjnym.
Zależnie od wersji, lokalizatory posiadają szczelność od IP65 do IP68, co oznacza odporność na pyły i wilgoć począwszy od zanurzenia i mycia pod ciśnieniem, do pracy pomimo zapylenia w atmosferze czy w deszczu.
Zależnie od przeznaczenia trackery Abeeway (Actility) zasilane są standardowymi ogniwami litowo-tionyowymi lub akumulatorami litowo-jonowymi (wówczas z możliwością doładowania).
Zakres temperaturowy pracy zależnie od wersji, wynosi nawet od -20 st.C do +65 st.C. Zależnie od wersji lokalizatory mogą spełniać kryteria ochrony przeciwwybuchowej ATEX.
Istnieje możliwość zamówienia trackerów z dodatkowym wyposażeniem w przełącznik magnetyczny, czujnik ciśnienia, głośnik, transmisję Bluetooth, transmisję WiFi. Wybrane wersje wyposażone są nie tylko w energooszczędną wersję GPS, lecz także w GLONASS (GPS o najwyższej precyzji odczytu w oparciu o wiele sieci satelitarnych).
Pojazdy działają w niemal każdym środowisku, jakie można sobie wyobrazić, co oznacza, że każdy system pokładowy musi wytrzymać naprężenia spowodowane zmianami temperatury i innymi trudnymi warunkami. Kolejnym wyzwaniem są zakłócenia elektromagnetyczne pochodzące zarówno z otoczenia, jak i z innych systemów pokładowych, a także niestabilne zasilanie. Trzecim kluczowym czynnikiem dla systemów pokładowych jest rozwiązanie problemu ograniczeń przestrzennych i wagowych: bardziej kompaktowy sprzęt zajmuje mniej miejsca, a mniejsza waga oznacza niższe zużycie paliwa czy energii. Ostatnim aspektem wartym podkreślenia jest niezawodność, kluczowa w eksploatacji pojazdów. Przestój pojazdu czy też wymiana wadliwego urządzenia elektronicznego zabudowanego w trudno dostępnym miejscu generuje wysokie koszty, jakich należy unikać, koszty częstokroć wielokrotnie wyższe niż wadliwa elektronika.
Ekstremalne temperatury i ciągłe cykle termiczne stanowią wyzwanie dla urządzeń elektronicznych, gdyż mogą powodować uszkodzenia i znacznie skrócić ich żywotność. Oferowane przez nas rozwiązania firmy Innodisk, zarówno dyski jak i pamięci RAM, przeznaczone do zastosowań w pojazdach, są testowane i certyfikowane pod kątem pracy nawet w temperaturach z zakresu -40°C do 85°C.
Opcjonalnie dyski Innodisk wyposażone są w zintegrowane czujniki temperatury mogące wykrywać skoki temperatury, co pozwala identyfikować sytuacje wywołujące przegrzania dysku i ryzyko utraty danych i awarii systemu.
Komputery i dyski SSD są odporne na wstrząsy i wibracje występujące podczas pracy w środkach transportu, zgodnie z rygorystycznymi wymogami normy MIL-STD-810G.
Oferowane moduły pamięci RAM posiadają również specjalne otwory montażowe umożliwiające stabilne i trwałe przymocowanie do płyty głównej. Dla wszystkich modułów RAM dostępna jest powłoka konformalna, która zapewnia ochronę przed kurzem, brudem i wilgocią.
Warto zwrócić uwagę, że komputery spełniają wymagania norm specyficznych dla poszczególnych środków transportu:
Oferowane przez nas dyski i pamięci z dedykowanej linii In-vehicle spełniają normy E-Mark (UE), SAE J1113 (USA) i ISO 7637-2, dzięki czemu można mieć pewność, że układy elektroniczne są odporne na zakłócenia elektromagnetyczne.
Przy często niestabilnym zasilaniu systemy pokładowe są narażone na utratę danych. Z tego powodu dyski Innodisk wykorzystują kombinację technologii oprogramowania sprzętowego i firmware'u, aby zapewnić ochronę danych.
W przypadku komputerów dedykowanych poszczególnym branżom uzyskano spełnienie norm E-mark (transport drogowy), EN 50155 (kolej) oraz IEC 60945 (zastosowania morskie).
Przemysłowe moduły magistrali CAN są często stosowane w e-mobility ze względu na powszechną znajomość, niezawodność transmisji, obsługę protokołów wysokowarstwowych.
Opracowane przez Inndoisk karty CAN Bus wyróżniają się skrajnie szerokim zakresem temperaturowym pracy (-40°C do 85°C) i wysoką ochroną izolacyjną (2,5kV) oraz wersjami dostosowanymi do różnych interfejsów, co szczególnie predysponuje je do zastosowań w aplikacjach pojazdów autonomicznych.
EGPC-B1S1 posiada form factor zgodny z M.2 2242-B-M, obsługuje PCI Express 1.1, spełnia wymagania normy ISO 11898-1 oraz posiada magistrale CAN 2.0B, która jest wstecznie kompatybilna z 2.0A. Karta charakteryzuje się niskim poborem energii, wynoszącym tylko 2.5W. EGPC-B1S1 posiada wymiary 22 x 42 x 4.8 mm i dysponuje złączem M.2 . Karta obsługuje szybkość transmisji na poziomie 10/20/50/100/250/500/800/1000k.
Komputery do zastosowań w pojazdach są projektowane z myślą o niezawodnej pracy w trudnych warunkach. Polecane przez nas komputery pokładowe mogą być używane w różnych zastosowaniach bez żadnych ograniczeń, jak autobusy, ciężarówki, pojazdy specjalne, a także taksówki czy samochody w car-sharing.
Rekomendowane komputery wyposażono we wbudowane funkcję OBD-II, dzięki czemu mogą być wykorzystywane do kontroli technicznej stanu pojazdu.
Podłączając kilka kamer IP przez porty PoE ethernetowego switcha uzyskujemy bezawaryjne i skuteczne środowisko do monitoringu wnętrza i zewnętrza pojazdu.
Przy wykorzystaniu strumieniowego przesyłania danych w czasie rzeczywistym z sieciowego rejestratora wideo (NVR), rejestrowane są te krytyczne momenty, gdy dochodzi do kolizji, wandalizmu czy przemocy wewnątrz lub w pobliżu pojazdu. Skuteczny monitoring zwiększa bezpieczeństwo kierowców i pasażerów, oraz ostudza zapędy wandali.
Seria IVS polecanych branży transportowej komputerów wyposażona jest w zintegrowany moduł GPS, co umożliwia śledzenie pojazdu czy szybką identyfikację lokalizacji.
Śledzenie i lokalizację umożliwia także router 4G/LTE przewidziany do zainstalowania w pojazdach.
Przedstawicieli firm zainteresowanych rozwiązaniami spełniającymi normy transporu drogowego, kolejowego lub morskiego, prosimy o kontakt pod adresem e-mail: iit[at]jm.pl